Klara har sitt ursprung i arkivredovisning, men utvecklas i takt med organisationers ökande behov av en säker och effektiv informationshantering mot ett helhetssystem för informationsförvaltning.
Klara - Informationsredovisning och styrning
Det här är Klara
Klara är ett system för att redovisa, presentera och styra verksamhetsinformation. I grunden för Klara finns arkivredovisningen, med funktionalitet för både klassisk arkivredovisning enligt allmänna arkivschemat och verksamhetsbaserad arkivredovisning som utgår från verksamhetens processer. I Klara kan informationshanteringsplaner skapas genom att förse processer och handlingar med hanteringsanvisningar. Till processer, information och system kan också uppgifter om personuppgiftsbehandling, informationssäkerhet, systemförvaltning eller andra relaterade metadata och anvisningar knytas för att få en helhetsbild av informationsstyrningen.
Med modulerna Klara Arkivsök och Klara Dialog blir det enkelt att dela informationen som är registrerad i grundsystemet till organisationens medarbetare. I Klara lagras inga handlingar men här finns svaren på var verksamhetens information finns och hur den ska hanteras. Klara används av såväl kommuner, regioner och myndigheter som privata aktörer.
Grundsystemet i Klarakonceptet
I Klara desktop görs merparten av det administrativa arbetet. Här skapas arkivbeskrivning, arkivförteckning, klassificeringsstruktur, informationshanteringsplan och så vidare. Här finns också möjlighet att skapa utskrifter av etiketter och rapporter. Systemet är logiskt uppbyggt och innehåller all grundfunktionalitet som behövs för att förteckna och redovisa arkiv. Klara följer riktlinjerna i Riksarkivets författningar och FGS arkivredovisning, samtidigt som det är anpassningsbart efter kundens behov.
Integrera Klara med verksamhetens system
Klara har möjlighet att integrera med olika typer av system, som till exempel dokument- och ärendehanteringssystem och e-arkiv. Genom att integrera Klara med andra system går det att länka till datalagar eller dela struktur mellan system. När verksamhetens strukturinformation finns i Klara innebär det att all hantering kan ske på ett ställe och att informationen blir synkroniserad i alla integrerade system. Det sparar in tid, minimerar risken för fel och ger en högre kvalitet på informationshanteringen.
Underlättar vardagen för alla medarbetare
Klara Dialog är en modul för att publicera verksamhetens processer och informationen som hör till dem. Här presenteras verksamhetens informationstillgångar, regler och anvisningar i sin rätta kontext och görs tillgängligt och sökbart för alla medarbetare. Klara Dialog levererar nytta såväl till alla medarbetare i verksamheten som till de informationsspecialister som på olika sätt behöver kommunicera vad som gäller kring verksamhetsinformationen.
Se filmen om Klara Dialog lite längre ner.
Gör det enkelt att hitta
All registrerad information i Klara kan göras sökbar och presenteras i webbgränssnittet Klara Arkivsök. Klara Arkivsök är det ultimata verktyget för forskaren eller informationsspecialisten som behöver ta del av detaljer i redovisningen. De arkivinstitutioner som förvarar en stor mängd olika arkiv och som vill nå ut med denna information får ett utmärkt stöd i Klara Arkivsök.
I Klara Arkivsök finns också möjlighet för en person med behörighetsrollen redaktör att redigera objekt och fält utan att behöva tillgång till en installerad Klara Desktopklient.
Vill du veta mer?
Klara gör det enkelt att
- Hålla koll på hela beståndet av handlingar i en organisation
- Hitta beskrivningar om olika processer och hur information och handlingar ska hanteras
- Göra arkiv- och processinformation sökbar och dela den med alla intressenter
Evenemangskalender
Klaradagen 2025
Varje år arrangerar vi en dag för våra kunder. Det är en heldag fylld med inspirerande föredrag om de senaste nyheterna, projekt tillsammans med er kunder och en dag för att samtala. Vi uppdaterar löpande med information kring nästa tillfälle. Snart öppnar anmälningarna!
Kurstillfällen
Vi håller kurser i de olika varianterna av Klara. Det finns allt från nybörjarkurser till de lite mer avancerade kurserna. Här hittar du våra befintliga kursupplägg, men vi kan även skräddarsy kurser utifrån er verksamhets behov.